Cechy opon asymetrycznych
- Szczegóły
Opony samochodowe produkowane są w różnych rodzajach bieżnika dostosowanych do odmiennych panujących na drodze. Mowa tu o gumach symetrycznych, asymetrycznych i kierunkowych. Dziś zajmiemy się wariantem środkowym. Czym różnią się od pozostałych? Jakie są zalety ich użytkowania?
Co to są opony asymetryczne?
Spośród wymienionych opon bieżnikowanych w Łodzi, asymetryczne są najbardziej rozwiniętymi technologicznie produktami. Zewnętrzna ich krawędź jest o wiele twardsza niż wewnętrzna celem lepszego trzymania się drogi, podczas pokonywania zakrętów. To opony stworzone z myślą o pojazdach większej mocy i sportowym charakterze. Wewnętrzna część jest dość mocno ponacinana i wyposażona w wiele rowków i lamelek, co skutkuje efektywniejszym odprowadzaniem wody, lepszym odprowadzaniem wody, przyspieszaniem i hamowaniem w trudnych warunkach drogowych. Ciekawą cechą tych opon jest też fakt, iż mimo swych innowacyjnych właściwości nie generują większego zużycia paliwa, nie zwiększają emitowanego hałasu. Ich charakterystyczna budowa ułatwia wchodzenie w zakręty, doskonale odprowadza wodę z mokrej nawierzchni, chroniąc przed zjawiskiem aquaplaningu.
O czym trzeba pamiętać podczas montażu opon asymetrycznych?
W przypadku decyzji o montażu opon asymetrycznych należy zwrócić uwagę przede wszystkim na kierunek ich montażu. Ułatwia tę czynność oznaczenie stron w oponach angielskimi określeniami, a mianowicie: inside — wewnętrzna, outside — zewnętrzna. Należy bezwzględnie przestrzegać montażu zgodnie z tymi oznaczeniami. Podczas instalowania wentyl powinien być wykręcony. Felga zakładana jest na specjalną montażownicę, przy czym należy dopilnować, aby wcześniej dokładnie ją oczyścić m.in. ze smaru montażowego, który nakłada się na brzegi opony celem uchronienia ich przed spadkiem ciśnienia w kołach. Oponę pompuje się dopiero po zamontowaniu gumy na felgę. Użytkując je, należy pamiętać, aby co 10000 km zamieniać je osiami przód-tył z uwzględnieniem stron out-side i inside.