Telefon   +48 795 700 701

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?

wymienianie oponyTylko dobry stan techniczny opon gwarantuje bezpieczną jazdę samochodem. Ogumienie ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów, dlatego bardzo istotne jest bieżące i uważne kontrolowanie jego stanu. Jazda na zanadto zużytych oponach może grozić poważnym wypadkiem. Jeżeli zauważymy, że opony noszą już ślady zbytniego wyeksploatowania, powinniśmy jak najszybciej udać się do zakładu wulkanizacyjnego na ich wymianę. W dzisiejszym wpisie opiszemy, jakie są symptomy zużycia opon, które powinny skłonić kierowcę do wizyty u wulkanizatora.

 

Dlaczego jazda na starych oponach jest niebezpieczna?

Guma, z której są wyprodukowane opony samochodowe, traci z czasem swoje pierwotne właściwości, dzięki którym zapewniała bezpieczeństwo jazdy. Staje się mniej elastyczna, bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne, a bieżnik jest coraz bardziej wytarty. Płytki bieżnik oznacza większe prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych kłopotów z opanowaniem auta na drodze. Stara guma jest mniej wytrzymała, przez co o wiele łatwiej pęka lub odkleja się od bieżnika. Statystyki wypadków samochodowych wskazują, że powodem aż 37% wypadków na drogach są właśnie awarie opon.

 

Po czym można poznać, że opony są już zużyte?

Każdy kierowca powinien wyrobić w sobie zdrowy nawyk dokonywania dokładnego wizualnego przeglądu opon w swoim samochodzie przynajmniej raz w tygodniu. Dzięki temu będzie mógł wyłapać pierwsze symptomy zużycia opon i wymienić je na nowe, zanim dojdzie do niebezpiecznych zdarzeń na drodze. Oto oznaki zużycia, które powinny zaniepokoić każdego kierowcę:


Zdarty bieżnik – opona, której bieżnik osiągnął dopuszczalną grubość, powinna być wymieniona na nową. Odpowiednia głębokość bieżnika zapewnia oponom odpowiednie właściwości trakcyjne, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Opony ze zbyt płytkim bieżnikiem są prawdziwym zagrożeniem, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Przez nie kierowca może łatwo stracić kontrolę nad swoim autem.

  • Separacja elementów opony – to defekt, przez który trzeba pomyśleć o wymianie opon. Separacja elementów objawia się zazwyczaj odklejeniem bieżnika albo odkrytymi bądź zdeformowanymi drutówkami.
  • Widoczne uszkodzenia mechaniczne – każde widoczne gołym okiem uszkodzenie mechaniczne opony powinno być sygnałem do jej wymiany. Chodzi przede wszystkim o rozdarcia, pęknięcia gumy albo przebicie bieżnika lub ścian bocznych.
  • Deformacje – wszelkie wybrzuszenia lub deformacje boków opon także są niepokojącym sygnałem świadczącym o potrzebie wymiany opon na nowe. Takie zmiany kształtu są najczęściej spowodowane pęknięciem nitek osnowy.
  • Plamy i odparzenia na warstwie butylowej opony – nazywane są także zużyciem marmurkowym. Powstaje ono przez jazdę na oponach z niedostatecznym ciśnieniem. Zmiany te są umiejscowione wewnątrz opony i ciężko jest je zauważyć gołym okiem bez zdjęcia gumy z felgi.
  • Są za stare – jeżeli nasze opony nie mają na sobie żadnych z opisywanych wyżej zmian, ale zostały wyprodukowane ponad 10 lat temu, także należy je wymienić. Uniwersalna zasada dotycząca wymiany opon mówi, aby zawsze wymieniać opony, które mają więcej niż 10 lat.