Komputerowe wyważanie kół – Łódź

Właściwe wyważenie opon i felg ma ogromne znaczenie dla właściwości trakcyjnych samochodu, a co za tym idzie, również dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Nie każdy jednak wie, na czym polega komputerowe wyważenie kół? Najogólniej polega na równomiernym rozkładzie masy felgi i opony w taki sposób, aby całościowa masa koła po jego zamontowaniu została rozłożona wokół środka obrotu.

Po czym poznamy, że w naszym samochodzie brak właściwego wyważenia kół?

Wystarczy w trakcie jazdy rozwinąć prędkość 100 – 120 kilometrów na godzinę. Jeśli w trakcie tego manewru poczujemy drgania generowane przez przednie koła, oznacza, że mamy do czynienia z niewłaściwym wyważeniem kół znajdujących się z przodu pojazdu. Jeśli źle wyważone są koła tylne, wibruje karoseria, a gdy szybko wchodzimy w zakręt, odczuwamy charakterystyczne zarzucanie tyłem pojazdy. 

 

Możemy podejrzewać, że koła w samochodzie są niewłaściwie wyważone także, jeśli bieżnik w oponach ulega nierównomiernemu zużyciu. Innym objawem takiego stanu będzie nierównomierny szum generowany w czasie jazdy. Wynika on bezpośrednio z różnicy nacisku samochodu na podłoże.

 

Niestety drogi w naszym kraju nie są najlepszej jakości a każdy gwałtowny wjazd w dziurę, studzienkę lub krawężnik może skutkować nieprawidłowym wyważeniem kół. Nie wspominając o tym, że można przy okazji uszkodzić felgę, amortyzator lub błotnik. Praktycznie po każdym tego typu zdarzeniu powinniśmy sprawdzić, czy wyważenie kół w aucie jest prawidłowe.

Jak często należy sprawdzać wyważenie kół?

Czynność tą powinno przeprowadzać się mniej więcej co 10 tysięcy pokonanych kilometrów, ponieważ nawet kilka gram różnicy w wyważeniu, podczas jazdy oznacza wzrost do kilku kilogramów, w wyniku czego szybciej zużywamy opony, zawieszenie, łożyska oraz układ kierowniczy.

 

W naszym zakładzie wulkanizacyjnym w Łodzi wykonujemy komputerowe wyważanie kół na specjalnie przeznaczonej do tego maszynie. Najczęściej przeprowadzamy tę czynność podczas okresowych zmian kół w samochodach naszych klientów lub jeśli zaistnieje ku temu inna potrzeba np. po gwałtownym uderzeniu kół o jakiś element na drodze, lub w sytuacji kolizji i wypadków. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z felgami stalowymi jako obciążniki stosuje się ciężarki stalowe o różnych masach, które nabija się na ich zewnętrzny i wewnętrzny rant. W przypadku alufelg wykorzystywane są odważniki wykonane z aluminium. Najczęściej jest to pasek złożony z ciężarków, który naklejamy od wewnętrznej strony wyważanej felgi.